منتدي عالم النور

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

مرحب وأهلا يا زائر

4 مشترك

ايدي في ايديكوا نعمل مبيد للنسوان هااااااااام جداااااااااااااااااا

بحب النور
    بحب النور

رسالتي رسالتي : يارب النصر لمصر والخسائر للجزائر
    العمل/الترفيه : بودي جارد ههههه
    المزاج : جشطه

ايدي في ايديكوا نعمل مبيد للنسوان هااااااااام جداااااااااااااااااا Empty ايدي في ايديكوا نعمل مبيد للنسوان هااااااااام جداااااااااااااااااا

مُساهمة من طرف بحب النور الأربعاء 22 يوليو 2009, 5:40 pm

ياجماعه أنا جيت النهارده وبأعلنها صراحة كده وعايز تكاتف من الجميع خاصة الصيادله لأن هم اللي ممكن يفديونا في الموضوع ده أنا عايز واحد يعملي مبييد للعالم دي ازاي بقي مش عارف ولييه أقولكم أنا ليييه اتفضلوا

دراسه اجرتها بعض الاكاديميات الحديثه في العالم لعمل استفتاء علي اكتر الصفات التي يجدها الرجال سيئه في المرأه
    1
    المرأه المسترجله
    احتلت المرتبة الأولى فى لائحة أسوأ الصفات. أنها المرأة التى تخلت عن صفاتها كامرأة واعتمدت صفات ليست لها لتثبت نفسها وده وللأسف الشديد موجود وبكثره في مجتمعنا والله العظيم أنا بامشي في الشارع ما بقيت عارف أفرق بين البنت والولد البنات عاملين نفسهم رجاله والرجاله عاملين نفسهم بنات ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم ومن هنا بوجه للمرأه كلمه واحده اتقي الله في نفسك يجب أن تراعي شعور غيرك ويجب أن تنال احترام الجميع ولو علي الجواز والله ربنا ما بيسيب حد بس أرجع وأقول هيا التربيه من أول خالص ولو كل واحد فينا حافظ علي أخته هانبقي مجتمع يعني ممكن نرجع المرأه اللي المفروض انها مرأه بصفاتها الجميله المحترمه اللي كلها حياء اللي بتخاف علي دينها وعلي أنوثتها ومن الأخر كده اللي كل واحد فينا بيتمناها

2
    الكثيرة الكلام

التى لا تترك مجالاً لسواها كى يتكلم أو يبدى لأنها تريد أن تأخذ دور الجميع. هذه المرأة يمكن تحملها لفترة قصيرة محددة إنما على المدى البعيد العيش معها غير ممكن بس بجد أنا شخصيا بحب أقعد اسمع القصص اللي بيحكوا فيها دي بتبقي مسليه جدا ياريت نشوف المرأه اللي مالهاش في الكلام الكتيير ده ونشوفها كلها حياء وما تتكلمش غير اذا كان كلام مفيد بس نقووول لميين،

3

المرأه اللعوب
    التى تجمع بين صفات الكذب والخيانة وعدم الالتزام وقلة الرصانة. إنها امرأة مثيرة تلفت الأنظار للوهلة الأولى، لكنها سرعان ما تصبح موضع ريبة وتجعل الرجل يبتعد عنها.

أستغفر الله العظيم ربنا يحفظنا

4

المرأه التي تهمل مظهرها وتظهر بمظهر ست بيت في جميع الظروف:

ده طبعا بعد الجواز لكن قبل الجواز ........ مش هاتكلم
    5

المرأة الغبية أوالجاهله

.

هذه التي ليس لديها ما تقوله ولا أري في حديثها غير التفاهات والكلام الفاضي طبعا في الحته دي أنا أعترف انه مش كل البنات أغبيه دول ياعم طالعين الأوائل في الثانوي بس في الكليه بيختفوا خالص مش عارف لييه المهم نكمل....
    6

.المتباهية

فزوجها أحسن الأزواج وأولادها أفضل الأولاد وبيتها قصر والبيوت الأخري كوخ ولا يعجبها أي شيء خارج اطار بيتها يارب ما توعدنا .......ربنا يستر

7

. المرأه القويه علي زوجها

دي بقي اللي علي طول بتذكر مساويء زوجها ولا تذكر له حسنه واحده ودايما كسفااه كده في وسط الرجاله هههههه يجماعه أنا مش جايب الكلام ده من عندي ده موجود وبقولكم بستمتع جدا وأنا قاعد أسمع القصص دي
    8

المرأه التي تظهر مفاتنها في جميع الأوقات

.

المبتذله التي تثير اعجاب من حولها وتشد انتباه من حولها وكأنها صالة عرض وده موجود بكثره في الشوارع أستغفر اللله ربنا يحفظنا ويياااااااااااااااارب يهديهم يااااااااااااااااااااارب

9

المرأه التي تسعي دائما الي تحطيم صورة النساء الأخرين

دائما المرأه الأخري عدوتها وخصمها ودائما تحاول تذكر مساوئها ولو مالهاش مساويء تجيبلها بردو من عندها بيخترعوا حاجات أستغفر الله

10
    . المرأة المبتذلة:
    ا كلامها وتصرفاتها، البعيدة عن ثورة الأنوثة الراقية. ولا فرق ما اذا كانت سوقيه في الشكل أو في المضمون

11

.المرأة المهملة (الغير نظيفة):

التى لا تعتنى بنظافتها وتشكل بالنسبة الى الرجل كابوساً مزعجاً يهرب منه بكل طاقته. وتعتبر النظافة بالنسبة الى معظم الرجال رمزاً للأنوثة لا يمكن فصبها عنها، وبغيابها تغيب مقومات الأنوثة وتتحول المرأة إلى مخلوق لا جنس محدداَ له

12
    .المرأة الشديدة الحساسية والكثيرة البكاء:
    التى تثير عطف الرجل فى البدء، وتتحول إلى مصدر ارتباك وإزعاج له، لأنه يجهل كيفية التعاطى معها، ويخشى الإتيان بأى عمل أو كلمة تؤذى مشاعرها.

عرفتوا بقي أنا عايز اعمل ليهم مبيد ليه

بس كده كفايه عليهم ما حدش يزعل هيا دي الحقيقه ولازم تعترفوا بكده ومع ده كله فيه بناات كتيير فيهم صفات أنا شخصيا باحترمها جدا بس باقول للرجاله بردو احذروا (ان كيدهن عظيم) والرجاله ما تفرحش أوي كده لو دول 12 صفه في المرأه أنا مستعد أجيب 212 صفه في الرجل يالا بقي تقعدوا بالعافيه
    ......................

تحياتي

yasmen
    yasmen

رسالتي رسالتي : يد تبنى واخرى تعمر

وتعاونوا على البر والتقوى

سنسعى دوما لنكون الأوائل
    العمل/الترفيه : طالبه (رضا الله)
    المزاج : الحمد لله

ايدي في ايديكوا نعمل مبيد للنسوان هااااااااام جداااااااااااااااااا Empty رد: ايدي في ايديكوا نعمل مبيد للنسوان هااااااااام جداااااااااااااااااا

مُساهمة من طرف yasmen الأربعاء 22 يوليو 2009, 5:56 pm

أخى الفاضل بحب النور

لا أخفى عليك أن حال الكثير من بناتنا لم يعد يسر أحد

انتشر التبرج& انتشر العرى & وانتشر النساء المتشبهات بالرجال .......زغير ذلك

ولكن دعنى اقول لك أن فى كل فئه من فئات المجتمع من هو طالح ومن هو نافع

النساء جزء من المجتمع ولكن معظم نساء المسلمات ولله الحمد فى قمة الادب والخلق والعفة والطهاره

فمن النساء من هى زوجتك وأمك وأمى وخالتى وخالتك وعمتى وعمتك.......

ولكن دعنى أقول

أسأل الله ان يهدى فتيات المسلمات وأن يردهم الى دينه ردا جميلا

وأعتذر لك نيابة عن النساء الذين فتنوك أنت وغيرك

أ حيك على هذه الفكره الجميله

وجزاك الله خيرا
    بحب النور
    بحب النور

ايدي في ايديكوا نعمل مبيد للنسوان هااااااااام جداااااااااااااااااا Empty رد: ايدي في ايديكوا نعمل مبيد للنسوان هااااااااام جداااااااااااااااااا

مُساهمة من طرف بحب النور الأربعاء 22 يوليو 2009, 6:08 pm

أعتقد أن في نساء أكيد في قمة الخلق والأدب والاحترام بس سامحيني مش كتيير ولو حتي لقيتي حد كده أعتقد مظهر من الخارج بس لكن الله أعلم لان في الزمن ده بالخاص ما تقدرش تحكم علي أي حد بالمظهر فقط أنا أسف ان انا باقول الكلام ده بس دي حقيقه وربنا يحفظنا ويحفظكوا من أي شيء يغضب ربنا سبحانه وتعالي أنا باقول الكلام ده وأنا أكتر واحد مأثر في حق ربنا بس لازم لازم نغير من مجتمعنا ونغير من فكر بناتنا الي هم بردو أختي وأختك ولازم كل واحد منا يحافظ علي بيته عشان نشوف مجتمع اسلامي بجد مش شعارات بنقولها وخلاص بشكرك علي مرورك

تحياتي
    yasmen
    yasmen

سنسعى دوما لنكون الأوائل

مُساهمة من طرف yasmen الأربعاء 22 يوليو 2009, 6:34 pm

ولو حتي لقيتي حد كده أعتقد مظهر من الخارج بس لكن الله أعلم لان في الزمن ده بالخاص ما تقدرش تحكم علي أي حد بالمظهر فقط

يا أخى كيف إذا وجدت فتاه ملتزمه بزيها الإسلامى تقول عليها انها مظهر من الخارج فقط فهل نقبت عن صدرها

إذا رأيتم الرجل يعتاد المساجد فاشهدوا له بالإيمان لماذا ؟ لأنه يعتاد المساجد

ويارب كما قلت يصلح بنات وشياب الامه

شكرا لك أخى الفاضل
    بحب النور
    بحب النور

مُساهمة من طرف بحب النور الأربعاء 22 يوليو 2009, 6:43 pm

يا أخى كيف إذا وجدت فتاه ملتزمه بزيها الإسلامى تقول عليها انها مظهر من الخارج فقط فهل نقبت عن صدرها

لا بس من اللي بشوفه كل يوم في الشارع وفي الجامعات هو اللي بيخليني أقول كده وفيه امثله عندي كتييييره انا ما بقولش كده علشان اعارضك وخلاص أنا بقول كده بس لمجرد عرض مشكله وياريت من حل في التخلف اللي فيه بناتنا وشبابنا بردو وامهاتنا اللي للأسف هم اللي مربيين البنات علي كده وده اللي بشوفه الأم بتبقي ماشيه مع بنتها للأسف أنا ببقي في قمة الاستغراب من المشاهد التي تراها عيناي في مجتمعنا يااااااااااارب يهدينا جميعا

عدل سابقا من قبل بحب النور في الخميس 23 يوليو 2009, 3:07 am عدل 1 مرات
    yasmen
    yasmen

سنسعى دوما لنكون الأوائل

مُساهمة من طرف yasmen الأربعاء 22 يوليو 2009, 7:36 pm

بوركت أخى الفاضل بحب النور

جزاك الله خيرا

ونسأل الله الهدايه لبنات المسلمين
    بحب النور
    بحب النور

مُساهمة من طرف بحب النور الخميس 23 يوليو 2009, 2:09 am

امييييييين
    محمد البزاتى

رسالتي رسالتي : النص
    العمل/الترفيه : طالب بكلية الصيدلة جامعة الازهر
    المزاج : تمام

ايدي في ايديكوا نعمل مبيد للنسوان هااااااااام جداااااااااااااااااا Empty كلاااااااااااام فاضى من انسان فاااااااااااضى

مُساهمة من طرف محمد البزاتى الخميس 23 يوليو 2009, 3:58 am

انا محمد البزاتى طالب بكلية الصيدلة جامعة الازهر احب ارد على الاستاذ المحترم صاحب الموضوع ده بس قبل مابدأ احب اقوله ما يجبش سيرة الصيادله فى موضوع تافه زى ده
    نبدأ نعلق على عنوان الموضوع لما انت عايزنا نعمل مبيد للنسوان هنبيد مين اخواتنا وبناتنا وعماتنا وخالتنا وامهاتنا ده كلام فاضى وبعدين لما نحب نتجوز زى ما الاسلام بيقول نتجوز مين؟؟؟؟ نفسنا وبعدين ذاكر عيوب النسوان كانه ملاك وعلى فكره انا عارفك يا خالد سرحان وعارف انك ماشى مع بنات كتير يبقى عيب تمشى مع واحده الصبح وتتكلم عنها وحش بالليل
    وبعدين ليه نبص لنص الوباية الفاضى خليك ايجابى وبص للنص المليان ما المحترمين كتييييييييييييييييييييير
    The sniper

العمل/الترفيه : طالب بالهندسة
    المزاج : الإبداع الهندسى

مُساهمة من طرف The sniper الخميس 23 يوليو 2009, 4:22 am

الكلام الى المهندس خالد بيقوله أكيد فية جانب من الصحة لذلك أنا أتفق معة فى اشياء وأختاف فى أخرى
    اولا :فى كثير من البنات فيها الصفات المذكورة لكن لا يمنع اننا منقدرش نستغنى عنهم
    ثانيا :هذة الصفات لاتقتصر على النساء فقط ,فى رجال كتير فيهم صفات اسوأ
    ثالثا :اذا كان كلا النوعين فية صفات سيئة نبيدهم الاثنين ولا نشوف حل
    رابعا :من المؤكد ان فى الحلو والوحش
    خامسا :لذلك يجب علينا التحرى فى الاختيار
    سادسا :لا مفيش أكتر من كدة ...............................شكرا

The sniper
    محمد البزاتى

العمل/الترفيه : طالب بكلية الصيدلة جامعة الازهر
    المزاج : تمام

مُساهمة من طرف محمد البزاتى الخميس 23 يوليو 2009, 4:33 am

الكلام ده لعب صغار
    The sniper

مُساهمة من طرف The sniper الخميس 23 يوليو 2009, 4:41 am

مالك يا دكتور محمد متهجم على الى فى النتدى والموضوع
    يا أخى احنا نتناقش افضل
    بحب النور
    بحب النور

مُساهمة من طرف بحب النور الخميس 23 يوليو 2009, 4:42 am

أهلا بك أخي محمد في منتدانا منتدي عالم النور أتمني أن تقضي فيه وقتا ممتعا وتستفيد وتفيدنا بمواضيعك
    أولا أحب اعرف الأعضاء الموجوده ان محمد من أعز اصدقائي ولما يجي يقول رأيه كده أنا مش هازعل منه

انا محمد البزاتى طالب بكلية الصيدلة جامعة الازهر احب ارد على الاستاذ المحترم صاحب الموضوع ده بس قبل مابدأ احب اقوله ما يجبش سيرة الصيادله فى موضوع تافه زى ده

شكرا ليك يامحمد علي تعليقك ده يانه موضوع تافه والمنتدي هنا علمنا ازاي نحترم أراء الاخري بس زي ما اتعلمنا كده اتعلمنا بردو ازاي نرد علي المواضيع برد افضل من كده وياريت تتعلم ده وبالنسبه للصيادله ياسيدي علي دماغنا ولا تزعل بس ياريت نشوف صيادله بيعرفوا ازاي يتعاملوا مع الناس كويس لأن انت مستقبلا هاتشوف شخصيات كتيره الحلوه والوحشه فلازم تتعلم ازاي تكلم حد خصوصا لو كان اكبر منك

لما انت عايزنا نعمل مبيد للنسوان هنبيد مين اخواتنا وبناتنا وعماتنا وخالتنا وامهاتنا ده كلام فاضى

ياأخ محمد أنت تعلم جيدا وأنا أعلم ان الصنف ده موجود وبكثره البنات المتبرجه والبنات الغير محترمه بالمره وده علي فكره من كلامك وأرائك يعني اللي يشوفك النهارده ما يشوفكش امبارح وانت بتكلمني اعتقد يامحمد ده أسلوب سازج لازم يكون رأيك واضح في أي مكان والا معذرة يكون عندك انفصام في الشخصيه وأنا ما باقولش انه مفيش بنات محترمه ده موجود أكيد بس للأسف زي ما قلت قليييل أويي وأنت تعلم هذا جيدا وانا قلت ياريت كل واحد فينا يحافظ علي بيته وأسرته واخته ويحاول يفهمهم دينهم صح من أجل أن نري الاسلام يطبق في الشوارع وانا لما بقول مبيد مش بقصد الكلمه بعينها ولكن أقصد مبيد لأفعالهم وتصرفاتهم ونبيد أفكارهم اللي لازم تتغير في يوم من الأيام

لانه اعتقد أول مره يسجل في منتدي فا مش عارف قواعد وقوانين المنتدي ده وأنا باقوله يامحمد ده منتدي محترم وأنا ما
    سمحتش لك انك تذكر اسمي بهذه الطريقه

كانه ملاك وعلى فكره انا عارفك يا خالد سرحان وعارف انك ماشى مع بنات كتير يبقى عيب تمشى مع واحده الصبح وتتكلم عنها وحش بالليل

طبعا أنا مش عارف أقولك ايه علي العبارات السخيفه دي معذره أهل منتدانا الكرام أعتقد الكلام اللي بتقولك ده ياحماده لا يليق أبدا بانسان زيك أنا أعرفه جيدا في قمة الاحترام والغيره علي دينه........ لاتعليييق

بشكرك ياحماده علي مرورك ومستنين ابداعاتك

تحياتي
    The sniper

مُساهمة من طرف The sniper الخميس 23 يوليو 2009, 4:49 am

ما شاء الله على اسلوب الحوار هو دا الى اخنا بنتمناه
    شكرا يا //بحب النور// أحسنت الرد وأوضحت
    ياريت الدكتور محمد يتعلم منك
    على فكرة هو شخصية محترمة .......
    بحب النور
    بحب النور

مُساهمة من طرف بحب النور الخميس 23 يوليو 2009, 4:51 am

The sniper أهلا بك حبيبي وأخي العزيز وأتمني انك تقضي معنا وقتا ممتعا

الوقت/التاريخ الآن هو الإثنين 06 مايو 2024, 7:12 am