منتدي عالم النور

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

مرحب وأهلا يا زائر

3 مشترك

مهندس ودكتور على طائره واحده...شوفوا ايه اللى حصل!!!

امة الله
    امة الله

رسالتي رسالتي : كن مسلما فالكون يهفو للهدى كن مسلما وانهض إلى غاياتك الكبرى بعزم مبرم أيقظ ضمير الكون واسطع بالأذان وأقدم واكتب على وجه الضحى قد جاء دور المسلم

العمل/الترفيه : داعيه الى الله
    المزاج : ايها التاريخ لا تعتب علينا مجدنا الموؤد مبحوح الحناجر

مهندس ودكتور على طائره واحده...شوفوا ايه اللى حصل!!! Empty مهندس ودكتور على طائره واحده...شوفوا ايه اللى حصل!!!

مُساهمة من طرف امة الله الجمعة 16 أبريل 2010, 11:33 am

يحكى إن مهندسا وطبيبا جلسا جنبا الى جنب خلال رحلة جوية بالطائرة و كانت الرحلة طويلة ومملة

فنظر الطبيب إلى المهندس وسأله إذا كان يريد أن يلعب لعبة مسلية لملء الوقت .

فاعتذر منه المهندس بدبلوماسية (وصرفه) ونظر إلى الناحية الأخرى وصد عنه وتظاهر برغبته بالخلود إلى النوم.

بعد دقائق أصر الطبيب وقال للمهندس إنها لعبة سهلة و رائعة وشرح له الكيفية و قال:
    'أنا أسألك سؤالا وإذا لم تعرف الجواب تعطيني 10 دولارات – ثم تسألني وإذا لم اعرف الجواب ادفع لك 10 دولارات'. ومرة أخرى (صرفه) المهندس كما فعل في المرة السابقة وتظاهر برغبته في النوم .
    وبعد دقائق تضايق الطبيب وقال للمهندس: 'حسنا اذا لم تعرف الجواب تعطيني 10 دولارات واذا لم اعرف انا الجواب أعطيك 100 دولار'.
    هنا أثار الطبيب تفكير المهندس الذي لم يلبث سوى قليلا فوافق على العرض بالمشاركة في اللعبة المسلية.
    سأل الطبيب السؤال الأول : ما هي المسافة بين الأرض و القمر؟
    فبادر المهندس على الفور ودفع 10 دولارات للطبيب.
    ثم أتى الدور على المهندس فسأل الطبيب: ما هو الشيء الذي يصعد إلى الجبل على ثلاثة وينزل على أربعة؟
    نظر الطبيب إليه بارتباك و حيرة – واضطر لفتح حاسوبه الشخصي وبحث في جميع مصادره وبعد حوالي ساعة أوقظ المهندس من نومه وأعطاه 100 دولار.

المهندس وبدبلوماسية اخذ النقود ووضعها في جيبه ثم أدار وجهه إلى الجهة الأخرى لإكمال نومه.
    الطبيب استاء قليلا من المهندس لعدم إعطائه الجواب – وبعد ربع ساعة أيقظه من نومه مرة أخرى وسأله: 'ما هو الجواب لذلك السؤال؟

ومن غير أن ينطق بأي كلمة أدخل المهندس يده في جيبه وأعطى الطبيب10دولارات أخرى وعاد وأكمل نومه

م ن ق و و و و ل Sleep Sleep Sleep
    ابوعمر
    ابوعمر

رسالتي رسالتي : ‏ ‏عام جديد وعلى عملك شهيد فاغتنمه فهو لن يعود الى يوم القيامه

العمل/الترفيه : نائب المدير العام
    المزاج : قلبى يعتصرلمايحدث للمسلمين

مهندس ودكتور على طائره واحده...شوفوا ايه اللى حصل!!! Empty رد: مهندس ودكتور على طائره واحده...شوفوا ايه اللى حصل!!!

مُساهمة من طرف ابوعمر السبت 17 أبريل 2010, 2:48 pm

لا لا لا لا
    احنا كدا بينغلط فينا يادكتره ياللي هنا تعالوا وشوفوا
    يافرحة بحب النور فين

بجد رائعه اختي امة الله بارك الله فيك وتقبل الله منك ادخلتي السرور الي قلوبنا
    بحب النور
    بحب النور

رسالتي رسالتي : يارب النصر لمصر والخسائر للجزائر
    العمل/الترفيه : بودي جارد ههههه
    المزاج : جشطه

مهندس ودكتور على طائره واحده...شوفوا ايه اللى حصل!!! Empty رد: مهندس ودكتور على طائره واحده...شوفوا ايه اللى حصل!!!

مُساهمة من طرف بحب النور الأحد 18 أبريل 2010, 4:32 am

هههههههههههههههههههههههه
    حبيبي هيا دي الحقيقه وانتوا لازم تعترفوا بكده أنا كنت ناوي أعمل موضوع زي ده بس كنت خايف علي شعورك انت بس
    ولكن أمة الله قامت بالواجب
    يالا بقي أنا عارف لو السنين رجعت بيكوا هاتحولوا لهندسه بس يالا يعوض عليكوا ربنا
    ههههههههههههههه
    سلاااااااااااااااااام
    ابوعمر
    ابوعمر

مُساهمة من طرف ابوعمر الأحد 18 أبريل 2010, 6:17 am

نحول هندسه ايه ياهندسه
    ياهندسه اختنا امة الله ما اخدتش بالها بس هي بدلت المهندس بالدكتور يعني غلطه غير مقصوده

ويلا انا في انتظار موضوعك ان المهندس افضل من الطبيب بس اهم حاجه يكون معاك ادله وقويه

كل عام وانت بخير_كل يوم وانت بكامل الصحه والعافيه_وحشتني جدا ياخالد

شكرا لك امة الله اختنا الرائعه تقبل الله منك
    امة الله
    امة الله

رسالتي رسالتي : كن مسلما فالكون يهفو للهدى كن مسلما وانهض إلى غاياتك الكبرى بعزم مبرم أيقظ ضمير الكون واسطع بالأذان وأقدم واكتب على وجه الضحى قد جاء دور المسلم

العمل/الترفيه : داعيه الى الله
    المزاج : ايها التاريخ لا تعتب علينا مجدنا الموؤد مبحوح الحناجر

مُساهمة من طرف امة الله الأربعاء 21 أبريل 2010, 4:42 pm

وفيكم بارك وجزاكم كل خير على هذا المرور الطيب

واتمنى انى ما اكونش وقعت الناس فى بعضها مهندس ودكتور على طائره واحده...شوفوا ايه اللى حصل!!! Affraid

بس انا بصراحه كنت قاصده مهندس ودكتور على طائره واحده...شوفوا ايه اللى حصل!!! Lol

انا جايه اهدى النفووووووس مهندس ودكتور على طائره واحده...شوفوا ايه اللى حصل!!! Icon_biggrin مهندس ودكتور على طائره واحده...شوفوا ايه اللى حصل!!! Icon_smile
    بحب النور
    بحب النور

رسالتي رسالتي : يارب النصر لمصر والخسائر للجزائر
    العمل/الترفيه : بودي جارد ههههه
    المزاج : جشطه

مُساهمة من طرف بحب النور الإثنين 26 أبريل 2010, 9:55 am

هههههههههه
    شكلك بقي وحش يادكتور
    أهم حاجه بس ان ده مش يأثر علي موقفك
    واوعه تتهز في يوم من الايام حتي لو كان المهندس أذكي فده نصيبكم
    بالتوفيق يا أبو عمر ياحبيب الملايين
    تحياتي أمة الله أيوه كده أمال يقول غلطه هيا امة الله بتغلط يااا دكتور اهو ده اللي مش ممكن ابدا
    تحياتي للجميييييييييييييع
    ابوعمر
    ابوعمر

مُساهمة من طرف ابوعمر الإثنين 26 أبريل 2010, 1:05 pm

دي مؤامره ياشباب علي الأطباء
    واحنا عارفين ان الطب دي افضل مهنه علي وجه الأرض
    لاحول ولا قوة الا بالله
    بس انا هقول ان هناك ايد تلعب ف الخفاء للوقيعه بين الأطباء والمهندسين(بتوع الزلط والرمل)
    بس احنا لازم ناخد بالنا ياهندسه
    وامة الله بتهدي النفوس ...... الله ينور عليك هديتي النفوس ع الاخر
    طبتم بود يا اجمل اعضاء شفتهم ف حياتي
    تمنياتي لكم بدوام التوفيق

الوقت/التاريخ الآن هو الأربعاء 01 مايو 2024, 3:25 pm